PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII KLASY 7 – 8
CHEMIA
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII KLASY 7-8
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego zakłada nastepujące cele kształcenia (wymagania ogólne) w szkole podstawowej:
- Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
- Pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł;
- Korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnych
do wyszukiwania, przetwarzania, selekcji, agregacji, weryfikacji i wykorzystania danych; - Ocenia wiarygodność uzyskanych danych;
- Konstruuje wykresy, tabele i schematy na podstawie dostępnych informacji.
- Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń :
- Opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych;
- Wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;
- Respektuje podstawowe zasady ochrony środowiska;
- Wskazuje na związek między właściwościami substancji, a ich budową chemiczną;
- Wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania prostych problemów chemicznych;
- Stosuje poprawną terminologię;
- Wykonuje obliczenia dotyczące praw chemicznych.
- Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:
- Bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym
i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; - Projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne;
- Rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Celem oceniania jest zbadanie poziomu wiedzy i umiejętności ucznia, określenie jego mocnych stron oraz wskazywanie ewentualnych braków
w dotychczasowej nauce. - Ocenie podlegają:
- prace klasowe (sprawdziany)
- kartkówki
- odpowiedzi ustne
- aktywność, zaaganżowanie, udział w konkursach
- ćwiczenia praktyczne: obejmują zadania, które uczeń wykonuje podczas lekcji.
- prace dodatkowe: obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, doświadczenia wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji itp. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę, np. :
- wartość merytoryczną pracy,
- estetykę wykonania,
- wkład pracy ucznia,
- sposób prezentacji
- oryginalność i pomysłowość pracy.
- Skala oceniania prac klasowych
- Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
- Uczeń ma możliwość zgłoszenia nieprzygotowania 2 razy w ciągu półrocza. Jest to odnotowane w dzienniku. Nieprzygotowanie powinno być zgłaszane na początku lekcji, najpóźniej podczas sprawdzania listy obecności i może obejmować brak zeszytu lub brak gotowości do odpowiedzi. Nie dotyczy
to zapowiedzianych sprawdzianów pisemnych i zapowiedzianych kartkówek. - Nauczyciel ma prawo sprawdzać bieżącą wiedzę uczniów za pomocą krótkich kartkówek (pisemnych form sprawdzania wiedzy nie dłuższych niż 15 minut trwania lekcji) podczas każdej lekcji. Kartkówki nie muszą być zapowiedziane. Obejmują materiał z trzech ostatnich tematów lekcji. Jeżeli uczeń nie napisze obiązkowej pracy pisemnej otrzymuje 0 (zero). Zero jest informacją, że uczeń nie przystąpił do obowiązkowych prac pisemnych.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisania go na kolejnej lekcji, w przypadku dłuższej nieobecności (spowodowanej np. chorobą) uczeń pisze sprawdzian w terminie ustalonym przez nauczyciela. Niedotrzymanie terminu skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
- Uczeń ma prawo do poprawy oceny (niedostatecznej) ze sprawdzianu
w ciągu dwóch tygodni od daty jej wystawienia, poprawa odbywa się po lekcjach. - Ocenianie ucznia z orzeczeniami lub opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej:
Prace pisemne |
Ocena |
100 % |
Celująca |
99-91% |
Bardzo dobra |
90%-71% |
Dobra |
70%-51% |
Dostateczna |
50%-31% |
Dopuszczająca |
30%-0% |
Niedostateczna |
Kryteria oceniania bedą dostosowane do indywidualnych możliwości i oparte będą na wskazówkach zawartych w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej . W przypadku takiego ucznia oceniany będzie głównie wkład pracy w realizowane zadania, zaangażowanie w dążeniu do celu, pozytywna motywacja do nauki, wyrtwałość, systematyczność, przygotowanie do zajęć i wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.
- Uczeń nieobecny na zajęciach jest zobowiązany do uzupełnienia wiedzy
z zajęć oraz braków w zeszycie przedmiotowym/ćwiczeniach powstałych
w trakcie jego nieobecności. - Ogólne wymagania edukacyjne na poszczególne oceny śródroczne i roczne z chemii:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- stosuje wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- formułuje problemy oraz dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
- proponuje nietypowe , innowacyjne rozwiązania,
- osiąga sukcesy (jest laureatem lub finalistą) w konkursach chemicznych na szczeblu wojewódzkim.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
- stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań
w nowych sytuacjach;
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków chemicznych , wykresów, tablic chemicznych, encyklopedii, Internetu,
- projektuje i bezpecznie wykonuje doświadczenia chemiczne,
- biegle zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych
o dużym stopniu trudności.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
- korzysta z układu okresowego pierwiastków chemicznych, wykresów, tablic chemicznych i innych źródeł wiedzy chemicznej,
- bezpiecznie wykonuje doświadczenia chemiczne,
- zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych,
- samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o średnim stopniu trudności.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności, które
są konieczne do dalszego kształcenia, - poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów, korzystając w razie potrzeby z pomocy nauczyciela,
- z pomocą nauczyciela korzysta ze źródeł wiedzy, takich jak: układ okresowy pierwiastków chemicznych, wykresy, tablice chemiczne,
- bezpiecznie wykonuje proste doświadczenia chemiczne,
- zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych oraz rozwiązuje zadania obliczeniowe o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach
w programie, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia, - z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne
i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
- z pomocą nauczyciela bezpiecznie wykonuje proste doświadczenia chemiczne,
- zapisuje proste wzory i równania reakcji chemicznych.
Ocenę niedostateczną
- nie opanował wiadomości i umiejętności, które są niezbędne
do dalszego kształcenia, - nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych
o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela, - nie zna podstawowych praw, pojęć i wzorów chemicznych.