KRYTERIA OCENIANIA Z MUZYKI
Ocenianie jest nieodłącznym elementem procesu kształcenia. Ocena osiągnięć uczniów jest bardzo ważna, gdyż daje zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi informację o wynikach ich pracy. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel jest zobowiązany poinformować uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach programowych z przedmiotu, a także o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Przedmiotowy system oceniania zaleca się wkleić do każdego zeszytu ucznia na pierwszych zajęciach roku szkolnego.
I. Kryteria oceniania z przedmiotu muzyka w klasach IV-VII:
1. Uczeń jest oceniany za: śpiewanie piosenek w grupie i solo, grę na flecie i / lub dzwonkach, słuchanie muzyki na lekcji, pewne formy ruchowe, zaangażowanie w ćwiczeniach twórczych, wiadomości z zakresu programu oraz zeszyt ćwiczeń. Dodatkową ocenę może uzyskać, gdy aktywnie uczestniczy w wydarzeniach muzycznych (chodzi na koncerty, należy do chóru, zespołu muzycznego, wykonuje zadania dodatkowe, itp.).
2. Uczeń jest przygotowany do lekcji, gdy posiada: zeszyt ćwiczeń, flet lub dzwonki, odrobioną pracę domową, zna treści z zakresu ostatniej lekcji.
3. W każdym semestrze uczeń może przed lekcją zgłosić dwa nieprzygotowania. Każde następne będzie równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej
4. Na uzupełnienie wszelkich zaległości spowodowanych nieobecnością uczeń ma czas nie dłuższy niż dwa tygodnie.
5. Wymagania stawiane uczniom (podstawowe i ponadpodstawowe) wynikają bezpośrednio z realizacji materiału .
II. Ocenianie poziomu opanowania treści programowych:
Ocena:
Celująca - uczeń wybijający się wiedzą, aktywnie uczestniczący w wydarzeniach muzycznych (koncertujący, meloman, uczestnik chóru, zespołu muzycznego, wykonujący zadania dodatkowe itp.).
Bardzo dobra - uczeń, który w pełni opanuje materiał podstawowy i ponadpodstawowy
Dobra - uczeń, który w niepełnym wymiarze opanuje materiał podstawowy i ponadpodstawowy
Dostateczna - uczeń spełniający wymagania podstawowe w pełnym zakresie
Dopuszczająca - uczeń spełniający wymagania podstawowe w niepełnym zakresie
Niedostateczna - uczeń, który nie podejmie żadnej działalności i ma wyraźnie lekceważący stosunek do przedmiotu.
W codziennej praktyce przy ustalaniu oceny z przedmiotu muzyka należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Każdy może się rozwijać – w zakresie swoich indywidualnych możliwości, dzięki pracy i zaangażowaniu. Przezwyciężanie trudności i aktywna postawa na lekcjach powinny stanowić podstawę do oceny uczniów. Przedmiot muzyka zawiera w sobie bogactwo form aktywności – śpiew, grę na różnych instrumentach, ruch z muzyką, formy twórczości, słuchanie utworów oraz wzbogacanie wiedzy z zakresu kultury muzycznej. Ta różnorodność pozwala na osiągnięcie sukcesu każdemu z uczniów, niezależnie od uzdolnień.
I. Ogólne kryteria i zasady oceniania:
- Uczniowie oceniani są według skali określonej w przepisach ogólnych WO.
- Każdy uczeń jest oceniany indywidualnie za zaangażowanie i stosunek do przedmiotu muzyka.
- Każdy uczeń może być nieprzygotowany do lekcji tylko dwa razy w semestrze. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie niezwłocznie po rozpoczęciu lekcji. Za nieprzygotowanie uczeń otrzymuje minus. Trzecie nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną ( trzy minusy = ocena niedostateczna). Nieprzygotowanie to: brak zeszytu lub brak fletu, lub nieprzygotowanie z teorii muzyki.
- Uczeń ma obowiązek posiadania zeszytu na każdej lekcji muzyki, brak zeszytu to nieprzygotowanie.
- Nie ocenia się uczniów na najbliższych zajęciach po dłuższej nieobecności usprawiedliwionej w szkole; Uczeń ma 14 dni na uzupełnienie zeszytu i zaliczenie zaległych utworów.
- Uczeń posiadający orzeczenie lub opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej może liczyć na szczególną pomoc oraz dostosowanie stanowiska pracy do jego możliwości.
- Każdy uczeń ma prawo do dodatkowej oceny za wykonanie pracy nadobowiązkowej, przy czym:
- liczba prac dodatkowych wykonanych w czasie jednego semestru to 1 lub 2 prace w semestrze,
- temat, forma, zakres i termin realizacji pracy są uzgodnione z nauczycielem,
- ocena pracy dodatkowej to celujący lub bardzo dobry.
- Uczniowie informowani są o zasadach przedmiotowego systemu oceniania na pierwszych zajęciach lekcyjnych, natomiast zainteresowani rodzice na indywidualnych spotkaniach.
II. Sposób oceniania poszczególnych działań ucznia - obszary aktywności:
Skala ocen obejmuje stopnie od 1 do 6 oraz „+” i „-’’.
- Umiejętność gry wskazanych utworów na flecie i dzwonkach chromatycznych.
- Umiejętność zaśpiewania wskazanych piosenek solo lub w duecie.
- Zapowiedziane lub niezapowiedziane pisemne prace kontrolne (czas trwania 10-15 minut) z teorii muzyki: kartkówki, krzyżówki, testy z 1-3 ostatnich lekcji.
- Przygotowanie do lekcji , znajomość tekstu piosenek, nut, przyniesienie instrumentu, według ustaleń nauczyciela.
- Prowadzenie zeszytu przedmiotowego, ze szczególnym uwzględnieniem systematyczności i estetyki.
- Za aktywność podczas lekcji uczeń może otrzymać plus. Trzy plusy to ocena bardzo dobry.
- Za brak zaangażowania w pracę na lekcji uczeń może otrzymać minus. Trzeci minus oznacza ocenę niedostateczną.